شيخ حسين انصاريان
336
تفسير و شرح صحيفه سجاديه (فارسى)
بوده است . دفاع و يارى در هنگام ستمگرى و فتنه زمامداران جور ، از نشانههاى مردم باايمان است . چنانچه مردم در دفاع از حق يا وطن و يارى رسانى به يكديگر كوتاهى كنند و اسباب ورود دشمن و ستمگرى را فراهم سازند ، به ضعف ايمان دچار شدهاند . قرآن كريم دربارهء كسانى كه مورد ستم قرار گرفتهاند ؛ مىفرمايد : وَ الَّذِينَ إِذَآ أَصَابَهُمُ الْبَغْىُ هُمْ يَنتَصِرُونَ » « 1 » و آنان كه هرگاه ستمى به آنان رسد [ تسليم ستم و ستمكار نمىشوند ، بلكه از دشمن به حكم حق و برابر با قوانين اسلام ] انتقام مىگيرند . امّا در دادگاه الهى كه ميان ستمديده و ستمگر داورى مىشود ، جاى گذشت و مماشات نيست ؛ زيرا حاكم خداست و خداوند متعال سوگند به جلالت خود ياد كرده كه حق مظلوم را از ظالم بگيرد ؛ پس در قيامت گروهى درگير اين مسائل هستند . أنس از رسول اكرم صلى الله عليه و آله نقل مىكند كه فرمود : بَيْنَ الجَنَّةِ وَ الْعَبْدِ سَبْعُ عِقابٍ ، أَهْوَنُها الْمَوْتُ ، قالَ أَنَسُ : قُلْتُ : يا رَسُولَ اللَّهِ فَما اصْعَبُها ؟ قالَ : الْوُقُوفُ بَيْنَ يَدَىِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ إِذا تَعَلَّقَ الْمَظْلُومُونَ بِالظَّالِمينَ . « 2 » هفت عذاب بين بهشت و بنده است و آسانترين آنها مرگ است . انس گفت : به حضرت عرض كردم : اى رسول خدا ! سختترين آنها كدام است ؟ فرمود : ايستادن در حضور خداوند بزرگ و ارجمند هنگامى كه ستمديدگان براى
--> ( 1 ) - شورى ( 42 ) : 39 . ( 2 ) - كنز العمال : 3 / 824 ، حديث 8862 ؛ الجامع الصغير : 1 / 490 ، حديث 3173 .